Introduktion
Et af de mest almindelige spørgsmål om elbiler handler om mulighederne for indendørs opladning. Hjemmeopladning er et meget fristende forslag for mange potentielle ejere af nulemissionskøretøjer. Ikke flere tankstationer eller dyrt brændstof; at oplade sin bil derhjemme er praktisk og generelt den billigste måde at oplade på. Det er dog ikke uden udfordringer, og i dag vil vi fortælle dig, hvad du skal have i tankerne, når du vælger at installere en niveau 1- eller endda niveau 2-oplader i dit hjem.
Generelle retningslinjer for opladning af elbiler indendørs
På trods af sine begrænsninger med hensyn til den energi, du kan overføre til din bil på en bestemt tid, er indendørs opladning den mest enkle og nemmeste måde at oplade din elbil på. Der er to niveauer af opladning: Niveau 1 og Niveau 2. Niveau 1 er dybest set en almindelig stikkontakt, der leverer 120 V elektricitet, mens niveau 2 har 240 V kapacitet, men kræver montering af en opladningskonverter til elbiler på det eksisterende elnet i hjemmet. Uanset hvad du vælger, er begge måder lige nemme at bruge og kræver ikke andet end, at du tilslutter din bil, når du parkerer den om aftenen, og tager stikket ud, når du skal af sted om morgenen.
Men selv om de er identiske i brug, er der stor forskel på output og opladningstider. Basisopladningen på niveau 1 er den langsomste måde at oplade på, med en rækkevidde på 5 til 7 kilometer på en times opladning. I de fleste tilfælde leverer niveau 1 op til 2,3 kWh i timen, hvilket betyder, at det vil tage over 10 timer at oplade et gennemsnitligt elbilbatteri (65 kWh). Niveau 2-opladeren er dog væsentligt mere effektiv med op til 7 kWh i timen, så elbilens batteri kan oplades til 100% i løbet af natten. Med hensyn til kilometertal kan Level 2 give op til 40 kilometers rækkevidde på cirka en times opladning.
Det tredje vigtigste punkt vedrørende indendørs opladning eller hjemmeopladning er prisen. Hjemmeopladning på niveau 1 er den billigste, da 1 kWh elektricitet normalt sælges for 0,20 til 0,40 euro, afhængigt af landet. I nogle regioner er nattetaksten endnu billigere, og det er der, de fleste elbiler bliver opladet, så priserne kan være endnu lavere. Niveau 2-opladning koster mere, da der bruges mere strøm (2-3 gange så meget kWh), og denne måde kræver også en vægboks, 240 V-stikkontakter, kabler og professionel installation. Men for ejere, der prioriterer hurtige opladningstider frem for omkostninger, er dette det bedste valg.