Har du nogensinde tænkt på, om det er muligt at oplade din elbil gennem en almindelig stikkontakt? Med elbilernes voksende popularitet er det et spørgsmål, der optager mange mennesker. Svaret er måske overraskende, men ja, i mange tilfælde er det faktisk muligt at oplade din elbil derhjemme uden en ladestation, blot ved at bruge en almindelig stikkontakt. Lad os se på det grundlæggende i at oplade din bil gennem en stikkontakt.
Opladning af din elbil gennem en almindelig stikkontakt
Du har to muligheder, hvis du vil oplade din elbil derhjemme: en privat ladestation eller gennem stikkontakten. Selvom opladning via stikkontakten ofte ses som en nødløsning, kan det være helt tilstrækkeligt i nogle situationer. Du skal dog bruge et særligt elbilopladningskabel til en 230 V stikkontakt eller en bedstemoroplader. Faktisk er de fleste elbiler og PHEV'er udstyret med et sådant ladekabel.
Stikkontakt versus ladestation
Hvis du oplader dagligt i 12 timer ved 2,3 kW, kan du oplade 27,6 kWh gennem stikkontakten. Med en gennemsnitlig elbil er det nok til ca. 125 til 150 kilometer. En sidebemærkning er, at de fleste bilmærker udstyrer deres EV og PHEV med en bedstemoroplader, der oplader op til maksimalt 2,3 kW. Hos Voldt kan du dog også finde opladere, der kan oplade op til 2,8 kW. Med en sådan opladningseffekt kan du hurtigt oplade 40,7 kWh på 12 timer. Det svarer til ca. 190 kilometer eller 300 miles.
Hvis dette er tilstrækkeligt til din bil, kan du i stedet for en ladestation overveje at installere (eller få installeret) en udendørs stikkontakt i en separat gruppe og købe en god 230 V-oplader. Det er betydeligt billigere end at få installeret en ladestation.
En ladestation koster hurtigt mellem 1.000 og 2.500 euro, afhængigt af typen af ladepunkt og mængden af installationsarbejde. Det er en betydelig investering, men når den er installeret, kan du opnå opladningshastigheder på op til 11 kW eller endnu højere.
Separat gruppe og egnede ladekabler
Forsigtig: Sæt ikke bare din elbil i den første stikkontakt, du finder, især ikke hvis andre strømforbrugere er tilsluttet den samme gruppe! Brug en separat og korrekt sikret gruppe i målerskabet (i henhold til NEN1010-standarden) til at oplade din bil. Sørg under alle omstændigheder for, at du ikke tænder for andre store strømforbrugere (f.eks. en vaskemaskine), når du har tilsluttet bilen til stikkontakten, for så ryger sikringerne.
Når du oplader fra en stikkontakt, skal du bruge et passende opladningskabel med en opladningsbeskytter, også kaldet en mode 2-oplader. Den kommunikerer med bilen og har beskyttelse mod overspænding, underspænding, lækstrøm og overophedning.
Mange elbiler leveres med et 230 V-ladekabel med en maksimal ladestrøm på 10 A, hvilket giver en ladeeffekt på 2,3 kW. Der findes også 230 V-ladekabler, hvor man kan indstille den maksimale ladestrøm til mellem 10 og 16 A for at justere ladeeffekten og oplade op til 3,7 kW.
Sikkerhed og omkostninger
Tag stikket ud af opladeren, når du er færdig med at oplade, for at undgå standby-strøm og overophedning. Brug aldrig forlængerledninger!
Forskning fra ANWB viser, at opladning via stikkontakten kan føre til så meget som tredive procent højere opladningsomkostninger. Med en dynamisk energikontrakt kan du skræddersy opladningssessioner til de laveste timepriser for at spare.
Fordele og ulemper ved at oplade via en almindelig stikkontakt
Der er både fordele og ulemper ved at oplade sin elbil gennem en almindelig stikkontakt. Lad os se på de vigtigste punkter, du skal overveje.
Omkostninger ved at oplade derhjemme
En stor fordel ved at oplade via en stikkontakt er, at du ikke skal betale ekstra for at købe en ladestation eller et ladekort. Du bruger blot det medfølgende standardopladningskabel. Men på grund af den længere opladningstid og det større strømtab kan opladning via stikkontakten ende med at blive dyrere end ved en ladestation. Med dagens høje elpriser betaler du hurtigt 0,65 euro pr. kWh eller mere, mens offentlige ladestationer kan oplade til endnu lavere priser.
Tid og effektivitet
Opladning via en stikkontakt er meget langsommere end ved en ladestation. Med en almindelig stikkontakt kan du oplade med op til 3,7 kW, mens en ladestation når hastigheder på op til 11 kW eller endnu højere. For at køre 100 kilometer skal du bruge mindst 5 til 8 timers opladning via stikkontakten, mens det med en ladestation kan gøres inden for 2 timer. Desuden fører langsom opladning til mere strømtab, op til 30 % mere end med en moderne ladestation. Det afhænger selvfølgelig af kvaliteten af dit ladekabel!
Opladningstab og flowproblemer
Jo langsommere du oplader, jo mere strøm går tabt til andre ting end rækkevidde. Dette skyldes:
- Kabler: Især ældre kabler medfører et stort strømtab på op til 4 %. Så køb et mobilladekabel af høj kvalitet.
- Systemer i bilen: Forskellige styreenheder, der bruger strøm, kan være aktive under opladning.
- Temperatur: Afhængigt af mærke, model og temperatur kan køling eller opvarmning af batteriet være aktiv under opladningen.
For at oplade sikkert gennem stikkontakten anbefales det at gøre det gennem en separat sikret gruppe for at undgå overbelastning. Vi anbefaler ikke at bruge en forlængerledning. Har du alligevel brug for mere længde? Hos Voldt kan du finde mobilopladere på op til 15 meter! Er det stadig ikke nok? Så kontakt os!
Hvis du alligevel vil bruge en forlængerledning, så brug en af højeste kvalitet med høj støv- og vandbestandighed og god isolering.