Hvad er Type 1 og Type 2 ladekontakter

Type 1 og Type 2 ladekabler er de mest anvendte AC stiktyper til elbiler i Europa. De to standarder blev udviklet til forskellige regionale elsystemer og bruger derfor forskellige pin-layouts. Type 1 opstod i Nordamerika, hvor husholdninger typisk har et enfaset elnet. Det betyder, at Type 1 udelukkende understøtter enfaset ladning og derfor passer bedst til ældre elbiler eller plug-in hybrider. Uden for USA findes Type 1 hovedsageligt i Japan og Taiwan, hvor man bruger tilsvarende elinfrastruktur.
Type 2 blev udviklet specifikt til Europa, hvor både enfaset og trefaset strøm er almindeligt, især ved offentlige ladestandere. Det gjorde Type 2 til det oplagte valg for EU som officiel standard for AC ladning i Europa.

Hvordan stiktyperne er bygget op, og hvad det betyder for ladeeffekten

Type 1 stik har fem ben og understøtter kun enfaseladning op til 7,4 kW. Det gør standarden velegnet til køretøjer med mindre batterier og lavere ladeeffekt. Type 1 bygger på SAE J1772 standarden, som er optimeret til det nordamerikanske elnet.
Type 2 stik har syv ben og kan håndtere både enfaset og trefaset ladning. Offentlige ladestandere i Europa tilbyder typisk op til 22 kW i trefase, hvilket Type 2 uden problemer kan udnytte. Designet følger EN 62196 standarden, som sikrer sikker og stabil levering af højere AC ladeeffekt.

Køretøjskompatibilitet og hvornår stiktyperne blev anvendt

I Europa ses Type 1 primært på ældre elbiler og plug-in hybrider. Eksempler er Nissan Leaf (2010 2017), Mitsubishi Outlander PHEV (indtil 2018) og tidlige modeller fra Kia og Hyundai. Disse modeller blev oprindeligt designet til markeder uden for Europa.
Type 2 blev hurtigt standarden i Europa fra omkring 2014. Siden da har stort set alle europæiske elbiler været udstyret med Type 2 udtag. Dette matcher den europæiske infrastruktur og gør lading nem, fleksibel og universel.

Fig. 1 – Visning af en Type 1 ladeport.

Fig. 2 – Visning af en Type 2 ladeport.

Sikkerhed og låsemekanismer i de to standarder

Type 1 låses med en manuel clips, som sikrer, at stikket ikke falder ud, men det låser ikke automatisk i bilen. Det betyder, at stiktypen ikke tilbyder samme grad af tyverisikring eller sikkerhed ved offentlig ladning.
Type 2 har derimod en automatisk låsemekanisme på køretøjets side. Når ladningen er i gang, kan kablet ikke fjernes, før bilen låses op. Det forhindrer utilsigtet afbrydelse og giver en mere sikker opladningsoplevelse, især ved offentlige ladere.

Derfor er Type 2 blevet standarden i Europa

Type 2 passer perfekt til den europæiske elinfrastruktur og kan håndtere både højere effekter og trefaset strøm. Den automatiske låsemekanisme, kombineret med fleksibilitet og sikkerhed, gør Type 2 til den oplagte AC standard i Europa. Type 1 fungerer stadig, men den bruges sjældent i nyere europæiske modeller.

Check out our products

    • How does a portable EV charger work?

    • Virker Voldt Type 2 til Type 1-adapteren med mit Type 1-køretøj i Europa?

    • Hvor meget strøm bruger opladningen af en elbil?

    • What is a portable EV charger?

    • Hvad er forskellen på han- og hunsiden af et stik til et ladekabel til elbiler?

    • Hvad er forskellen på han- og hunsiden af et stik til et ladekabel til elbiler?

    Choosing the correct EV charging connector is not guesswork. It starts with confirming the technical standard your vehicle was built for and checking that the cable matches that standard exactly. Every EV uses either a Type 1 or a Type 2 AC connector, and this is defined by the vehicle manufacturer, not by the charging station. Always confirm your vehicle’s connector type using official documentation such as the user manual, manufacturer specifications, or verified vehicle databases.

    For Type 2 setups, which are standard in Europe from 2014 onward, look for evidence of compliance with CE and UKCA regulations. Independent testing from accredited bodies, such as TÜV, adds further validation that the cable meets the correct EN 62196 standards for the exact Type 2 model. These markings and certificates confirm that the connector design, pin layout, materials, and safety tolerances follow the required European regulations.

    When dealing with Type 1 vehicles, which were common in Europe between 2010 and 2018, confirm that the cable is built to the SAE J1772 standard. This ensures the correct single phase pin configuration and communication protocol. Although Type 1 is less common today, certified cables remain essential because they must precisely match the vehicle’s inlet design and electrical requirements.

    Also consider the practical environment where the cable will be used. For outdoor charging, the enclosure and connectors should be built with a high IP rating, ideally IP65 or higher, to protect the contacts from water and dust. Even though the safety logic of the charging process lives inside the EVSE or wallbox, the cable itself must be manufactured with high quality materials to prevent mechanical wear, heat buildup, or premature failure.

    Finally, always verify the authenticity of the cable. Every certified Type 1 or Type 2 cable should offer clear documentation, including the Declaration of Conformity and traceable serial numbers. These elements ensure that the cable you are using is built to the correct standard for your vehicle and that it is safe, durable, and ready for daily use.

    Tjek vores produkter ud

    Vælg din bil

    Find de anbefalede ladekabler til din specifikke bil

    • Type 1 vs. Type 2: What is the real difference?

      Type 1 vs. Type 2: Hvad er den egentlige forskel?

      Hvad er Type 1 og Type 2 ladekontakter Type 1 og Type 2 ladekabler er de mest anvendte AC stiktyper til elbiler i Europa. De to standarder blev udviklet til...

      Type 1 vs. Type 2: Hvad er den egentlige forskel?

      Hvad er Type 1 og Type 2 ladekontakter Type 1 og Type 2 ladekabler er de mest anvendte AC stiktyper til elbiler i Europa. De to standarder blev udviklet til...

    • Why public kWh prices vary so much

      Hvorfor kWh-priserne på offentlige ladestandere...

      Offentlige kWh-priser varierer betydeligt. Læs hvorfor – og hvordan effektive Voldt®-kabler med 100 % kobber mindsker energitab og gør opladning billigere.

      Hvorfor kWh-priserne på offentlige ladestandere...

      Offentlige kWh-priser varierer betydeligt. Læs hvorfor – og hvordan effektive Voldt®-kabler med 100 % kobber mindsker energitab og gør opladning billigere.

    • What safety features to look for in an EV charging cable

      Hvilke sikkerhedsfunktioner er vigtige i et EV-...

      Opladning af elbil skal være ubesværet—og frem for alt sikkert. Det rigtige kabel eller den rette bærbare lader dokumenterer sin sikkerhed med verificerbare certificeringer, robust miljøbeskyttelse og solide elektriske beskyttelser....

      Hvilke sikkerhedsfunktioner er vigtige i et EV-...

      Opladning af elbil skal være ubesværet—og frem for alt sikkert. Det rigtige kabel eller den rette bærbare lader dokumenterer sin sikkerhed med verificerbare certificeringer, robust miljøbeskyttelse og solide elektriske beskyttelser....

    • 1-phase vs 3-phase charging & 16A vs 32A

      1-faset vs. 3-faset opladning & 16A vs. 32A

      Opdag forskellen mellem 1-faset og 3-faset opladning, og lær hvorfor valget mellem 16A og 32A er afgørende for opladningshastigheden på din elbil. Denne guide forklarer tydeligt, hvordan spænding, strømstyrke og...

      1-faset vs. 3-faset opladning & 16A vs. 32A

      Opdag forskellen mellem 1-faset og 3-faset opladning, og lær hvorfor valget mellem 16A og 32A er afgørende for opladningshastigheden på din elbil. Denne guide forklarer tydeligt, hvordan spænding, strømstyrke og...

    1 af 4

    Eager to learn more about EV chargers? Contact us!