Baggrund for Volvos elbiler
De fleste store bilfirmaer begyndte at udvikle elbilmodeller for kort tid siden, efter at hele branchen begyndte at bevæge sig i retning af nulemission. Men Volvo har tænkt på batteridrevne modeller siden midten af 70'erne, da den første oliekrise ramte bilmarkedet, og svenske ingeniører indså, at olieafhængighed ikke er en bæredygtig model. Det tog dog flere årtier og bemærkelsesværdige konceptbiler, før Volvo kom ind på elbilmarkedet. Selvom Volvo lancerede et spin-off-mærke, Polestar, for at gå i spidsen for elbilerne, producerede moderselskabet sin første elbil i 2019 og annoncerede kort efter planer om at blive 100 % elektriske inden 2030. Hos Voldt er vi begejstrede for Volvos planer og deres unikke vision om, hvad en personbil skal være. Derfor udvikler vi løsninger til ladekabler, der matcher Volvos avancerede teknologi.
Volvos elbilmodeller
Volvo har besluttet at præsentere de elektriske versioner af deres mest populære modeller ved at bevare det specifikke design og de specifikke funktioner, men ved at tilføje avanceret elbilteknologi. Den første fuldt elektriske Volvo-bil er XC40 Recharge, en kompakt SUV med god rækkevidde og kraft. Den nyligt introducerede EX40 er en endnu mindre SUV med moderne teknologi og flere tilgængelige versioner, og CX40 er en crossover med et sporty udseende og lignende teknologi. Interessant nok besluttede Volvo at præsentere EX90, en batteridrevet version af deres populære SUV i fuld størrelse, XC90. Volvo tilbød flere hybridbiler af deres sedaner sammen med de "rene" elbiler.